Assalamu’allaikum Wr.Wb

sahabat Rumah Madani….

Ya, kami faham yang anda baru Saja membeli baju yang sudah lama anda impikan, dan cara yang terbaik untuk menghargai baju tersebut adalah dengan terus memakainya ke tempat-tempat yang ramai orang boleh lihat kecantikkan baju anda itu. Semasa anda ingin memakai baju itu, anda semestinya ada terfikir begini, “mungkin dah ada beberapa orang yang mencoba baju ni sebelum aku, Tapi gpp deh, tidak kotor juga.”

Tetapi, sebelum anda betul-betul memakai pakaian tersebut dan membiarkan ia menyentuh kulit anda, anda mungkin Perlu pertimbangkan.

kata-kata Lana Hogue ini, beliau adalah seorang pakar pembuat pakaian yang mengajar di kelas Industri Pakaian 411, “Anda WAJIB membasuh pakaian itu sebelum memakainya, terutamanya apa-apa pakaian yang betul-betul akan menyentuh kulit anda.” Walaupun potensi kuman dari orang-orang yang telah mencoba baju itu mungkin tidak mampu menjejaskan pemikiran anda, bahan kimia pada pakaian itu sendiri pasti akan membuat anda berfikir buat seketika.

Menurut Hogue, hampir setiap benang atau kain yang dicelup dakwat memerlukan bahan kimia untuk menjadikan mereka kain atau baju-baju yang cantik. Malangnya, bahan kimia tersebut mempunyai kesan sampingan seperti dermatitis dan ruam merah gatal yang akan timbul apabila kain itu berhampiran kulit anda. “Kebanyakan bahan kimia yang digunakan dalam pencelupan kain dan memberikan mereka kemasan benang yang membolehkan mereka untuk diproses akan memberikan iritasi pada kulit anda,” kata Hogue.

Ini adalah antara pakaian-pakaian yang anda wajib basuh, sebelum memakainya:

Kesimpulannya, ianya tidak salah untuk membersihkan pakaian yang baru beli  sebelum memakainya karena anda tidak mau membiarkan diri anda terkena bahan kimia yang tidak diketahui, atau kuman yang baru bersama-sama dengan pakaian baru anda itu.

fl-fgmpolkaf

sumber : toodiablog

by Tika